Tuesday, June 23, 2009

Utusan --Pengkhianat Nusa, Penghancur Perpaduan, Penipu No.1 Di Malaysia

Monday, June 22, 2009
Sekali Lagi Utusan Maling-siar Menjadi Penghancur Perpaduan, Pendusta No.1 Di Malaysia

Lim Meng Hua:Adakah Dia Pernah Menjadi Contoh Dan Tauladan ?
(Akhbar Sin Chew:23/06/2009)

Sekali lagi, Utusan Malaysia membangkitkan isu yang kontroversi.


Sabtu lalu, akhbar berkenaan menyiarkan satu artikel yang mengeritik akhbar Tionghua nusa ini. Menurut artikel ini, akhbar Tionghua telah mengungkit-ungkit dan menfokuskan isu seperti masalah Sek. Ren. Cina(SJC), samada MCA harus manarik diri/menceraikan diri dari BN dan, UMNO bersepakat dengan PAS untuk mendirikan kerajaan pada minggu lalu(8 Jun Hingga 13 Jun).



Kata penulis itu:"Tapi malangnya pandangan editor akhbar Tionghua ini tidak adil, sempit dan untuk manfaat kumpulan tertentu."



• Penulis artikel itu juga membidas akhbar Tionghua mengungkitkan masalah sumber guru-guru masalah Sek. Ren. Cina(SJC) yang amat berkekurangan, dan silji Sekolah Menengah Persendirian(SMP) tidak menerima pengiktirafan, dll.



• Penulis ini mengingatkan bangsa Tionghua bahawa jika berbandingan dengan negara jiran, Malaysia yang bermajoriti Melayu ini merupakan negara-negara yang satu-satunya membenarkan penubuhan sekoalh Cina(sekolah Tionghua), maka bangsa Tionghua haruslah berpuas dan merasa bahagia.(*Pandangan ini amat salah, sesat dan memesong kerana Pemerintah Indonesia sudah mengizinkan sekolah Tionghua didiri dan ditubuhkan sebanyak cendawan dan akan menjadi nusa yang paling banyak institutsi muilti bahasa selepas keruntuhan regim Surkano yang diktatorial dan zalim, manakala di Brunei juga terdapat Sek. Ren. Cina(SJC)dan Sek Menengah persendirian sejak tahun 50’an—catatan Victorlee)




• Seperti ramai yang mengetahui dan memaham, Utusan Malaysia adalah senaskah akhbar yang menonjolkan fikiran nasionalisme bangsa Melayu. Perbuatan dan bau berita atau jurnalismenya adalah sempit, maka tak payahlah berasa hairan.



• Kelmarin, akhbar berkenaan menyiarkan satu artikel lagi yang membidas akhbar Tionghua. Dalam penulisannya, penulis itu berasa sangsi pada tanggungjawab dan kepentingan yang dimainkan oleh akhbar Tionghua, samada sudah melampaui kepentingan nusa? Ia juga menuduh akhbar Tionghua hidup dalam dunia atau jagat sendiri. Penulis ini juga berpandangan seperti bekas penulis yang menganggap masyarakat Tionghua dan akhbar Tionghua harus mengenang budi dan berterima kasih.



• Penulis itu juga mengatakan kerana akhbar berpengaruh pada masyarakat Tionghua, maka dia menyarankan tuan punya akhbar Melayu, wartawan dan pengarang haruslah menerbitkan suratkhabar atau koran Tionghua. Tegasnya, “bangsa Melayu berkuasa menentukan haluan akhbar Tionghua”.




• Pandangan yang sedemikan rupa tak payahlah dilayani; Tetapi bagi mereka yang tidak membincang dengan betul dan beralasan atau sengaja menentukan kesalahan kepada kami, tidaklah boleh dipandang ringan; Sebaliknya, kami melaung dengan lantang: Tidak!Kau sudah salah!



• Kerana patriotik maka tak boleh mengeritik kerajaan/pemerintah?


• Membantah atau membangkang sesuatu polisi bermaksud tak patriotik?


• Tidak, kami ingin memberitahu bahawa, Patriotik tidak sama atau setimpal cintai kerajaan/pemerintah.


• Tidak, kami ingin memberitahu bahawa, membantah sesuatu polisi tidak atau bukan bermakna anti kerajaan/pemerintah.


• Kami tidak menafi masyarakat ini penuh dengan salah faham dan kebencian. Selaku media massa, kami bertanggungjawab pada masyarakat, mempereratkan perhubungan antara berilang bangsa(majmuk), kami tidak sepatutnya menghasut, menolok-tambah, tak sepatut membuat bidasan bukan-bukan………


• Minta maaf, fakta sebenarnya ialah siapa yang membuat bidasan pada akhbar Tionghua dengan cara atau kaedah yang amat 'high-handed'(keterlaluan dalam menggunakan kuasa)? Adakah akhbar yang kononnya dikatakan mementingkan perpaduan dan patriotik itu pernah menjadikan tauladau?



• Ya, betul, dia(akhbar itu) telah melakukan dan mendemonstrasikan kelakuan yang amat buruk! Tetapi, pemerintah/kerajaan masih berdiam-diam ubi, senyap dan tidak berkata-kata sepatah pada akhbar yang berperangai buruk dan sedemikian rupa.


林明華‧她有“以身作則”嗎?
2009-06-22 19:08
又一次,馬來西亞前鋒報挑起了爭議的課題。
上週六,該報刊出了一篇批評國內華文報的文章,文章說,過去一週(6月8日至13日),華小生存、馬華應否脫離國陣及巫統和回教黨組織聯合政府的課題,成為主要華文報章的焦點,但“遺憾的是”,這些華文報編輯的觀點並不公正,是為了特定集團的利益,而且視角狹隘。


作者非議華文報章挑起華小師資短缺,以及華文獨中統考文憑不受政府承認等課題。他提醒華裔,和鄰國相比,以馬來人佔大多數的馬來西亞,是唯一批准華校設立的國家,所以,華裔應該感到滿足和很幸福才對。
眾所周知,馬來西亞前鋒報是一份標榜馬來民族主義思維的報章。因此,對她一貫的作風和狹隘言論,我們不必感到太過驚訝。


昨天,該報又刊出另一篇鞭撻華文報的文章,作者在文章中置疑:華文報對華社的責任和利益,是否可以超越國家的利益?他指華文報活在自己的世界裡。和上一位作者一樣,他也提醒華社和華文應該感恩。


作者還建議,基於華文報對大馬華社的影響,馬來報的業主及馬來記者和編輯應該出版華文報,並強調,“馬來人有權力確定華文報業所走的方向”。


對於這樣的言論,我們大可一笑置之;但對這些不願講理或者給我們扣帽子的人,我們不能閉嘴;反之,我們要大聲地說:不!你錯了!


愛國就不能批評政府嗎?


反對某個政策就是不愛國嗎?


不,我們要說,愛國和愛政府,是兩碼子事。


不,我們要說,批評政府,並不是反政府。


不,我們要說,反對某個政策,不等於不愛國。


無可否認,我們今天的社會,充滿太多的仇恨和誤解。作為傳播媒體,我們必須負起社會責任,促進各族之間的和諧和團結,我們不應煽風點火,不應推波助瀾,不應口不擇言……


對不起,站在制高點上向華文報指指點點,把團結與愛國念茲在茲的某報,有以身作則嗎?


是的,她的確“以身作則”了──而且還作出了最壞的示範!但是,政府對這樣的報紙,卻依然保持沉默。

星洲日報/雲淡風輕‧作者:林明華‧2009.06.22
Posted by victorlee at 10:50 PM 0

No comments:

Post a Comment