Tuesday, June 23, 2009

UTUSAN--------PENDUSTA NUSA NO 1 & "BONEKA JERITAN" SETANUMNO YANG TERJIJIK!!!

Kumpulan Melayu Menubuhkan Akhbar Tionghua, Bagusnya!
(Oleh :Zheng Ting Xuan:Akhbar Sin Chew/ 24/06/2009)

Mudah-mudahanlah dalam jangkamasa yang singkat, terdapat sebuah kumpulan Melayu, seperti Kumpulan Akhbar Utusan Melayu, atau New Straits Times Publishing Group boleh menubuhkan akhbar Tionghua.


Maka dengan ini, hasrat atau kehendak segelintir rakan Melayu yang ingin “membetulkan””persepsi atau tanggapan sempit” dan “pandangan salah”masyarakat Tionghua boleh direalisasikan; selain itu, ia juga boleh memuaskan keinginan pejuang nasionalisme patriotik yang menganggap akhbar Melayu bertanggungjawab “menentukan atau memimpini haluan akhbar Tionghua”.



Yang amat mustahak ialah, memupuk kedudayaan “mengenang budi” dalam masyarakat Tionghua, berterima kasih atas sesuap nasi, sekeping kad pengenalan juga adalah datangnya dari sedekah dan kurniaan orang lain.



Dengan adanya akhbar Tionghua yang dikawal kumpulan Melayu ini yang tidak akan menyiarkan sebarang berita isu Sekolah Rendah Cina(SJC) dan Sekolah Menengah Persendirian(SMP) yang “sempit”, lebih-lebih lagi tidak akan ada kandungan berita yang berkenaan penyelewengan polisi dan mengadakan pemantauan polisi yang memesong.
Melanjutkan dari impian ini, maka masyarakat Tionghua akan mendiamkan diri, bersenyap-senyap dan tak akan membuat permintaan pada pembinaan Sekolah Rendah Cina(SJC), meminta penambahan sumber-sumber perguruan, memohon kerajaan/pemerintah mengiktirafkan silji Sekolah Menengah Persendirian(SMP),lebih-lebih lagi meminta keadilan dan kesaksamaan dalam pengagihan biasiswa.


Malah, orang Tionghua akan memberikan sokongan padu pada Polisi Ekonomi Baru, membela sistem kuota, hak keistimewaan Bumiputra.
Masyarakat Tionghua tidak akan mempercayai nilai-nilai kebebasan, demokrasi, kesaksamaan, suara naluri, hak kemanusiaan. Nilai-nilai inilah yang menjadikan akhbar Tionghua diperalatkan oleh pihak kumpulan Barat, atau bersubahat dengan kumpulan British dan Amerika Syarikat untuk membikin atau membuat perkara yang mengancam keselamatan sosial.


Kenapa pula akhbar Utusan Malaysia mengambil berat tentang akhbar Tionghua baru-baru ini. Penyiasatan khas telah dilakukan berkenaan inti atau isi kandungan akhbar Tionghua pada 8 hingga 13 Jun dan ia menemui akhbar Tionghua tidak menerima fikiran induk nasional, malah tidak menyaksi persekitaran dan hakikat sebenar, masih hidup dalam dunia sendiri.



Oh, barulah mengerti, di kaca mata ahli patriotik berkelas tinggi—akhbar Tionghua tidak memberikan sebarang sumbangan, tak seperti akhbar Utusan Malaysia yang kononnya memperjuangkan kemerdekaan, memperbaiki nasib Melayu dan memperkukuhkan pimpinan Melayu sejak era penjajahan.


Selaku pekerja akhbar Tionghua, tidakkah kau semua berasa malu? Marilah kami semua menyokong kumpulan Melayu menubuhkan akhbar Tionghua, sebaik-baiknya menubuhkan beberapa edisi/naskah akhbar Tionghua?


Tetapi, anehnya, akhbar Tionghua begitu tak masuk “aliran utama”(lapangan induk), tetapi jumlah jualan semua akhbar Tionghua jauh melebihi jumlah jualan akhbar Melayu & Inggeris; Jumlah jualan akhbar Sinchew pun melebihi mana-mana akhbar Melayu & Inggeris yang dikatakan beraliran utama atau induk.


Saya sendiri pun amat sangsi, kenapa pula jumlah penyiaran berita serta komentar parti(partai) Pas dan Parti Keadilan Rakyat dalam akhbar Tionghua yang “sempit” sudah jauh melebihi akhbar Melayu; Saksi dan Bacalah halaman berita(yang diliputi dan disiarkan) semasa Mesyuarat Agung UMNO & PAS (oleh akhbar Sin Chew), di samping bilangan pasukan wartawan & editor yang begitu ramai yang dikejar untuk membuat liputan oleh akhbar Sinchew telah membuat Ketua Editor akhbar Inggeris & Melayu berasa begitu hairan dan terkejut.



Kenapa pula akhbar Tionghua yang “berpandangan salah memesong”menyiarkan begitu banyak berita dan peristiwa yang menyeleweng, kurang adil, menyalahkan dan melampaukan kuasa, di samping ia juga telah banyak berkhidmat dan menyumbang dalam kerja amal?


Jikalau akhbar Tionghua begitu teruk dan tak berguna, maka mintalah kumpulan Melayu membantu dan menubuhkanlah akhbar Tionghua yang baru!




鄭丁賢‧馬來集團辦華文報,讚!
2009-06-23 19:32


希望很快的,有一個馬來集團,譬如馬來前鋒報集團,或是新海峽時報集團,可以辦一份華文報。
如此,或許可以符合一些馬來朋友的期望,能夠“糾正”華人社會的“狹隘眼界”和“錯誤觀念”;此外,也可以滿足一些愛國民族主義鬥士認為“馬來報有責任領導華文報應該走的方向”。
最重要的是,要培養華人社會的“感恩”文化,感謝今天有一口飯吃,有一張身份證,都是來自人家的
善心施捨。



有了這家馬來集團的華文報,就不會報導“狹隘”的華小、獨中和華文課題;也不會“錯誤”的揭發政策偏差和監督施政的內容。



由此延伸,以後華人社會不會再吵著建華文小學,要求增加華小師資,要政府承認統考,要公平分配獎學金。
而且,華人將會堅決支持新經濟政策,捍衛固打制,土著特權。
華人社會也不會相信自由、民主、公平、正義、人權這些價值。這些東西,都是現有華文報被西方集團利用,或者和英美集團勾結,用來製造社會不安的工具。



《馬來西亞前鋒報》不知怎的,關心起華文報來。它特別調查6月8日到6月13日的華文報內容,然後,發現華文報竟然沒有接受國家的主流思想,而且,沒有看清當今的環境,還活在本身的世界裡。
原來,在這些御用愛國人士眼中,華文報這麼沒有貢獻,不像《馬來西亞前鋒報》一般,從殖民地時代開始,就爭取獨立,改變馬來人命運,鞏固馬來人領導。



身為華文報人從業人員,難道還不羞愧?還能不支持馬來集團趕快辦一份,不,最好辦幾份華文報?
不過,奇怪的是,華文報這麼“不主流”,然而,今天華文報的總銷量,還超過馬來報和英文報;《星洲日報》的銷量,多過國內任何一家主流的馬來和英文報章,包括《馬來前鋒報》。



我也疑惑,“狹隘”的華文報,為何刊登回教黨和公正黨的新聞和評論,遠遠超過主流馬來報;不,連巫統的新聞,也多過馬來報;翻一翻巫統大會回教黨大會期間,《星洲日報》派出的記者,以及刊登的篇幅,讓馬來報和英文報的編務主管都乍舌。



“觀念錯誤”的華文報,又何以報導那麼多的舞弊、不公、偏差事件,還做了這麼多的文化和慈善事業?
華文報如此窩囊,還是另請高明,請馬來集團打救,讓它們來辦華文報罷!

星洲日報/馬荷加尼‧作者:鄭丁賢‧2009.06.23

No comments:

Post a Comment