Wednesday, January 5, 2011

TIDAK IKTIRAF PELANTIKAN DATO’ MOHAMAD KHUSRIN

PSM TIDAK IKTIRAF PELANTIKAN DATO’ MOHAMAD KHUSRIN
KENYATAAN AKHBAR : 1 JANUARI 2011


Parti Sosialis Malaysia (PSM) amat kesal dengan pelantikan “pintu belakang” Mohamad Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor dimana pemilihan tersebut merupakan langkah tidak menghormati kedaulatan Kerajaan Negeri Selangor sebagai kerajaan yang sah dipilih rakyat Selangor mengikut amalan sistem demokrasi negara kita.



Pemilihan SU Kerajaan Negeri yang baru ini tanpa sebarang rundingan dengan Kerajaan pilihan rakyat Selangor adalah tindakan biadap dan telah membelakangan amalan biasa dimana proses pemilihan itu sepatutnya memerlukan Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri mengemukakan calon yang sesuai bagi mengisi jawatan berkenaan dan mendapatkan kelulusan Menteri Besar sebelum diserahkan kepada DYMM Sultan Selangor untuk diperkenan.


Oleh yang demikian, PSM berpendapat pelantikan Mohamad Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor adalah tidak sah dan bermotifkan politik. Kami juga tidak hairan andaikata pelantikan ini bermotifkan untuk membuat rampasan kuasa secara tidak sah memandangkan SU negeri mempunyai kuasa yang luarbiasa seperti yang pernah kita lihat di negeri Perak.

PSM juga berpendapat adalah amat wajar untuk Kerajaan Negeri Selangor untuk melantik seorang Setiausaha Kerajaan Negeri yang mempunyai kredibiliti dan kemampuan untuk melaksanakan dasar Kerajaan Negeri Selangor.


Keseluruhan jentera Kerajaan Negeri Selangor juga harus akur kepada sebarang pelantikan yang dibuat oleh Kerajaan Negeri memandangkan Kerajaan Selangor dibawah Pakatan Rakyat (PR) adalah kerajaan pilihan rakyat Selangor.

Kenyataan dikeluarkan Oleh


S.Arutchelvan
Setiausaha Agung
Parti Sosialis Malaysia (PSM)
(019-2537791)