Peluang Terbaik Untuk Menyelesaikan Krisis Perlembagaan
(Komentar Akhbar Sinchew: Lim Rui Yuan)
Mahkamah Tinggi KL telah memutuskan YB Nizar adalah Menteri Besar Negeri Perak yang sah pada 11 Mei, 2009-05-12
· Keputusan yang bersejarah ini memberikan peluang kpd Pakatan Rakyat untuk mengambil kembali hak kuasa di negeri Perak
· Tetapi berapa lamakah boleh YB Nizar menyandang MB Perak dan ADUN Pakatan Rakyat bekerja dlm bangunan DUN Perak menjadi tanda tanya?
· Kes mahkamah ini belum lagi selesai dan masih ada unsur-unsur sultan dalam hal ini
· BN akan membawa kes ini ke mahkamah lagi dan masa akan ambil lagi dlm perundangan dan penghakiman
· Sultan merupakan kunci yg paling penting dlm penyelesaian krisis negeri perak dan kalau sultan memilih pembubaran DUN Perak dan kembalikan segala pemilihan pada rakyat, mungkinlah perkara yg paling sesuai?
· Mungkin juga sultan boleh memanggil mesyuarat di DUN Perak untuk memilih MB baru negeri Perak dan kekecohan sudah disangka spt berlaku pada 07/Mei/2009
· BN harus menerima keputusan mahkamah dan bersetuju pada pemilihan raya diadakan yg juga satu-satunya resolusi utk penyelesaian krisis
·
· Prosiding mahkamah akan menyebabkan pengurusan negeri Perak ditangguh
· Kepintaran pemimpin BN harus ada dlm hal ini kerana BN yang mengeritik PR tak mematuhi undang-undang, kini kalau BN mematuhi undang-undangpada kali ini akan mendapat pujian ramai
· Mahkamah sudah memberikan satu peluang kepada semua pihak untuk membetulkan situasi yg salah, haraplah semua mengambil peluang baik ini menyelesaikan krisi dan menurunkan tirainya
· Keputusan mahmakah juga memberikan satu isyarat atau indeks yg mengatakan Sultan tiada hak mengikis atau membuangkan MB.
· Prosidng yg betul dlm membuangkan hak MB adalah di Dewan Undangan Negeri yg mengundi tak sokong MB
· Hak sultan harus ditentu dgn jelas
· Kebebasan penghakiman amat penting dlm penyelesaian krisis perlembagaan
· Keputusan mahkamah tinggi juga bermakna pemerintah BN yg selama 3 bulan di negeri Perak adalah haram
· Mesyuarat DUN pada 07/05/2009 juga haram dan segala polisi ditentunya juga haram
· Rakyat inginkan polisi yg baik utk rakyat, PR harus menentukan lebih polisi yg mesra dan menyebelahi rakyat
· Masalah krisis perlembagaan harus dibetulkan, BN & PR harus bersama-sama membetulkan segala ketidak-tentuan atau grey area dlm perlembagaan negeri dan nasional
及時評論:林瑞源‧了結憲政危機的良機了結憲政危機的良機
吉隆坡高庭在研究霹靂州憲法後,週一(5月11日)做出歷史性的裁決,宣判民聯的尼查為合法的霹靂州務大臣。此峰迴路轉的裁決,讓民聯有機會取回州政權。
不過,現在的問題是,儘管高庭做出有利於民聯的裁決,也拒絕贊比里暫緩執行裁決的口頭申請(贊比里和6名受委行政議員必須立刻遷出辦公室),但是尼查和民聯行政議員能夠回到州政府大廈辦公多久,還是未知數,因為還有官司未完結,以及統治者的因素。
國陣將會上訴,但法庭案件耗時太久,因此國陣也有可能尋求蘇丹同意召開州議會會議,以重新推選大臣;國陣可利用3名退出民聯州議員的支持,以議員人數壓倒民聯,重新奪回政權。
霹蘇丹態度是關鍵
因此,現在問題的關鍵在於霹靂蘇丹的態度。蘇丹會選擇解散州議會,還政於民,以便一勞永逸的解決霹靂州政治危機嗎?
當然,蘇丹也可以選擇召開州議會會議,來重新推選大臣,但是這種做法也會引起爭議,因為利用人民代議士跳槽來推翻一個民選政府,違反大多數選民的意願;即使尼查被投不信任票、贊比里重新被選為大臣,也不會讓多數人信服。
此外,重新召開州議會會議,也會引發類似507當天的混亂,因為現在議長也鬧雙胞。
拖延官司影響霹州行政
因此,國陣應該接受法庭的判決,如果官司再拖延下去,將影響霹靂州行政和人民利益,只有重新舉行州選舉,才能徹底結束霹靂州政治危機。
在這個關鍵時刻,也考驗了國陣領袖的政治智慧,如果他們之前批評民聯不遵守法律,以致亂象頻生,現在就應該遵照憲法和法庭判決,這樣做反而會贏得民眾的讚賞。
法庭的判決給予各方面一個糾正錯誤的機會,希望各方能夠把握住,儘早讓霹靂憲政危機落幕。
另一方面,高庭週一的判決也是具有指標性的,包括蘇丹不能開除州務大臣、州議會沒有對尼查投不信任票,具體闡明蘇丹在君主立憲制度下的權力,以及革除一位大臣的程序。
這次是借助司法來解決君主委任大臣的技術問題;司法也嘗試協助立法議院厘清大臣被革職的程序,彰顯司法的獨立,以及在三權分立制度下的重要地位。
法庭的判決意味著國陣州政府在過去3個月的決策是不合法的、507州議會會議也不合法,因為贊比里已經被法庭宣判是不合法的大臣。一個不合法的大臣,其決策當然不合法,但民聯也應從善如流,繼續其利民決策。
為了避免日後再出現類似霹靂州的憲政危機,國陣和民聯必須合作,修改聯邦憲法和州憲法,為君主立憲制奠下更穩固的基礎。
No comments:
Post a Comment